Slik er vi strukturert

Vi antar at de fleste av dere allerede vet at Ben & Jerry’s er et heleid datterselskap av Unilever, men vi vedder på at dere aldri har møtt vårt uavhengige styre …

Styret vårt

Det er ikke et styre i konvensjonell forstand, men et (svært!) uavhengig B.O.D som har rett til å beskytte og forsvare Ben & Jerry's merkevareverdi og integritet. Bli kjent med styret vårt!

  • Anuradha Mittal fungerer for tiden som forkvinne for Ben & Jerry’s uavhengige styre og har vært i selskapet siden 2007. Anuradha er grunnlegger av og administrerende direktør for Oakland Institute, og er en internasjonalt anerkjent ekspert på menneskerettigheter, landbruk, utvikling og saker angående bevaringspolitikk. Hun er også med i styrene for Environmental Defender Law Center og Blue Planet Project.

    Under Anuradhas lederskap har Oakland Institute avdekket landinvesteringsavtaler i utviklingsland som eksponerer et foruroligende mønster med manglende innsyn, rettferdighet og etterrettelighet. Det dynamiske forholdet mellom forskning, påvirkning og internasjonal pressedekning har ført til en utrolig rekke med suksesser og organisering i USA og utenlands.

    Anuradha er forfatter av og har redigert et stort antall bøker og rapporter. Artiklene og debattartiklene hennes er publisert i mye leste aviser som Los Angeles Times, New York Times, Chicago Tribune, Bangkok Post, Houston Chronicle og The Nation. Anuradha avlegger vitnesbyrd for Den amerikanske kongressen, De forente nasjoner, har gitt flere hundre hovedtaler, inkludert etter invitasjon til arrangementer fra myndigheter og universiteter og blir hyppig intervjuet på CNN, BBC World, CBC, ABC, Al Jazeera og National Public Radio.

    Anuradha har mottatt flere priser, inkludert 2022 Feyerabend Award, 2022 All in for Justice Award, Endow the Feyerabend Award fra Responsible Endowments Coalition og ble utnevnt til Most Valuable Thinker av magasinet The Nation.

    Anuradha er fan av alle Ben & Jerry’s smaker og favoritten hennes gjennom tidene er Cherry Garcia!

  • Chivy Sok, administrerende direktør i Tikva Grassroots Empowerment Fund, har lenge drevet med utdanning, forskning og opplæring innen menneskerettigheter. Hennes arbeid i Tikva Grassroots inkluderer et allsidig sett med porteføljer, inkludert miljømessig rettferdighet, lokalsamfunnsentrert bevaring, menneskerettigheter, bedrifters samfunnsansvar og bærekraftig landbruk. Fondet støtter organisasjoner i forskjellige deler av verden for å fremme rettferdighet og bærekraft.

    Chivy har jobbet med et antall menneskerettighetsprosjekter og med forskjellige organisasjoner i løpet av de siste 30 årene, inkludert styringsgruppen for Ginetta Sagan-fondet i Amnesty International USA. Hun er medgrunnlegger av Devata Giving Circle, den første kambodsjansk-amerikanske kvinnelige filantropisirkelen i USA. Hun er tidligere programdirektør for Columbia Universitys senter for menneskerettighetsstudier og tidligere assisterende direktør for University of Iowas senter for menneskerettigheter.

    Chivy fullførte sin B.A. i Political Science på UC Santa Barbara, der hun motto University Award of Distinction etter eksamen og en mastergrad i internasjonale studier fra Columbia University School of International and Public Affairs.

    Hennes livslange lidenskap for menneskerettighetsarbeid er dypt knyttet til hennes avdøde mor Sayonn og deres overlevelse av Khmer Rouges dødsmarker. Som alle andre kambodsjanere under den perioden, levde hun og familien hennes gjennom noen av de mest avskyelige grusomheter påført et helt land. Etter å ha overlevd denne perioden, tok moren hennes sjansen på den lange reisen til fots mot Thailand, der flyktningeleirer ble satt opp av De forente nasjoner. Der fant de tilflukt og fant til slutt veien til Bay Area som flyktninger og nye amerikanere. Denne barndommen førte til hennes heftige engasjement for sosial rettferdighet og hennes målsetning om å leve livet med glede og takknemlighet. Morens dristighet og mot ga henne ikke bare styrken til å overleve, men til å trives som en ung kvinne i sitt nyadopterte land. Hun oppdrar nå selv to heftige unge kvinnesakskvinner sammen med mannen sin.

    Når hun ikke jobber med rettferdighetssaker kan man finne Chivy på sidelinjene mens hun heier på sine to døtre, som er intenst konkurranseopptatte volleyballspillere. Når hun ikke er på volleyballturneringer, kan du finne henne mens hun tar vare på sukkulentene sine, frukttrærne og grønnsakene med agroøkologiske fremgangsmåter. Hun elsker latinsk musikk og dans og driver med kampsport (hun har et sort belte i taekwondo).

  • Administrerende direktør, Illumen Capital

    Daryn er en lidenskapelig forkjemper for sosial og økonomisk rettferdighet, spesielt for underprivilegerte og marginaliserte grupper. Arbeidet hans med påvirkningsinvestorer, private aksjefond, Fortune 100-selskaper, universiteter og stiftelser har blitt sett gjennom linsen å ta fatt i verdens mest presserende sosiale og miljømessige problemer.

    Daryn er grunnlegger og administrerende direktør for Illumen Capital, et påvirkningsfond av fond som søker å øke kjønns- og rasemessig likhet innen finansmarkedene. Illumen Capital investerer i de beste vekst-, privatkapital- og venturepåvirkningsfondene og gir deretter rettledning og verktøy til fondsforvaltere utformet for å redusere implisitt bias. Daryn ledet tidligere Special Equities Program som en konsulent for styret i Calvert Funds, en 15 millioner USD banebryter innen påvirkningsinvesteringsfeltet. Gjennom dette instrumentet opprettholder Calvert en portefølje på mer enn 40 fond på fem kontinenter, som representerer mer enn 350 underliggende porteføljeselskaper. Før han arbeidet som en konsulent for Calvert, arbeidet Daryn som Director of University and Corporate Partnership for The Idea Village, der han skapte en plattform for kontakt som førte til at privatkapitalfirmaer, forretningsskoler og Fortune 500-selskaper investerte mer enn 100 000 timer og 2 millioner USD i mer enn 1000 New Orleans-entreprenører etter orkanen Katrina.

    Daryn er medforfatter av publisert forskning som undersøker innflytelsen av rase i økonomiske bedømmelser av aktivafordelere og sitter for tiden i styret hos CFA Institutes Future of Finance Advisory Council, New Venture Fund og er medlem av investeringskomiteen hos Impact Assets. Han fikk sin MBA fra Stanford, der han var med i dekanens ledergruppe og sin AB fra Duke University.

  • Dave Stever, Ben & Jerry’s CEO, er en 34-års veteran som har sett alt i sin karriere. Dave startet som omviser i 1988 og har etter hvert arbeidet som Markedsføringssjef de siste 12 årene. Det er første gang siden medgrunnlegger Ben Cohen trådte tilbake som CEO i 1994 at en ansatt har blitt forfremmet innenfra til CEO-stillingen.
     
    Dave har vært bidragsytende i å bygge Ben & Jerry’s varemerke og påvirkning som én av de ledende forretningsidédrevne virksomhetene i verden. Arbeidet hans legemliggjør verdiene, produktene av aller fremste kvalitet og de innovative fremgangsmåtene som har blitt synonymt med Ben & Jerry’is. Stever spiller en viktig og nødvendig rolle som “det beste valget for å skrive det neste kapittelet i Ben & Jerry’s bemerkelsesverdige historie”, sier Ben & Jerry’s styreforkvinnne, Anuradha Mittal.
     
    I over tre tiår har Dave etablert seg selv som en markedsfører i verdensklasse med sterkt kunde- og forbrukerfokus. Han har ledet strategisk og taktisk markedsføring som bygger opp om og driver Ben & Jerry’s tredelte forretningsidé i 35 land. Gjennom sin tid hos Ben & Jerry’s har Dave vært involvert i et antall kampanjer og initiativer som strekker seg fra forpliktelser til å bruke Fairtrade-ingredienser, bekjempe klimaendringer, merke GMO-er, støtte LHBTQ+-rettigheter og integrere selskapets gjeldende fokus på rasemessig rettferdighet ved å støtte Black Lives Matter-bevegelsen og mer. Dave har vært en ledende kraft bak å få til partnerskap med Stephen Colbert, Jimmy Fallon. Colin Kaepernick, Ava Duvernay og Saturday Night Live, for å skape unike smaker, kampanjer og partnerskap. Hans lederskap innen innovasjon, aktivering og aktivisme har styrt virksomheten til å nå over € 1 billion salg i 2021. Favorittsmaken hans er Chunky Monkey. 

  • Detavio Samuels CEO for REVOLT, Amerikas raskest voksende medieselskap med farget eierskap.

    Detavio sitter i krysningen mellom kultur og innhold og er én av bedrifts-Amerikas yngste og dyktigste seniorledere. Med sin unike bakgrunn som en Millennial med over et tiår med ledererfaring, har han hjulpet en vakker liste av viktige globale selskaper som Walmart, McDonalds, AT&T, Chrysler, NBA og Johnson & Johnson med å bygge innflytelsesrike merkevarer med dypere forbindelse til forbrukerne sine.

    I mars 2021 ble Detavio utnevnt til CEO hos REVOLT, nasjonens ledende skaper og distributør av Hip Hop- og farget kultur-innhold, grunnlagt av Sean “Diddy” Combs. Under hans lederskap aspirerer REVOLT mot å endre fortellingen rundt fargede mennesker globalt ved å bygge verdens største og kraftigste økosystem for farget historiefortelling.

    Med oppgaven å lede et voksende team på to kyster og å stå i spissen for selskapets daglige drift, er Samuels fokusert på rask vekst og digital utvidelse for å ytterligere posisjonere REVOLT som den pre-eminente driveren av global kultur. Samuels er dedikert til å hjelpe Millennials og Gen-Z til å bedre forstå en omskiftelig verden og sette i gang endring ved å bruke Hip Hop som en linse for å utforske den fargede erfaringen globalt.

    Samuels har blitt anerkjent for sitt arbeid som markedsføringsleder og har mottatt flere utmerkelser, inkludert å bli utnevnt til årets TV-leder av Digiday, én av de viktigste 100 innholdslederne av CableFax og en banebryter innen media av 100 Black Men of NY. I tillegg til hans betydelige arbeid innen kreative bransjer, er Samuels også en bestselgende forfatter på Amazon.

    Samuels mottok sin B.A. fra Duke University, sammen med en MBA og Mastergrad fra Stanford University, alt innen fylte 25 år. Samuels er fortsatt parat til å redesigne det moderne medielandskapet og styrke skapere ved å bygge innovative plattformer rettet mot å fremme farget kultur.

  • Favoritt Ben & Jerry's smak: Phish Food og Change the Whirled

    Musikk: Afropop, brasiliansk samba, ol’ school hip hop og alt fra Motown

    Bok/Film: Art of War (Sun Tzu), The Alchemist (Paulo Coelho) og hele Marvel-universets filmsamling (Avengers, Black Panther, Iron Man, Spiderman, alle superheltene!)

    Sitater: “Det virker alltid umulig inntil det er gjort. ” Nelson Mandela “For å skape David fjernet jeg alt som ikke var David fra statuen.” Michelangelo

    NPO eller sosial/miljøsak: Jeg tilbrakte barndommen min bosatt i flere land som del av en militærfamilie. Å reise var en utvidende og livsendrende erfaring. Foreldrene mine oppmuntret meg kontinuerlig til å bli en global borger – å omfavne mangfoldet i personer og kulturer mens jeg så etter felles trekk. Jeg visste at jeg var skjebnebestemt å jobbe for fred, rettferdighet og likhet. Som en organisator mottok jeg en rik utdanning fra en fantastisk gruppe mennesker som arbeidet for å sikre grunnleggende menneskerettigheter for alle: lokale aktivister i Mississippi som kjempet for lik tilgang til å kunne stemme, migrant- og sesonggårdsarbeidere i Nord Carolina som krevde rent drikkevann på åkrene, hjemløse kvinner og deres familier i Philadelphia som restaurerte forlatte bygninger til rimelige boliger, foretaksomme tenåringer i South Bronx som drev sine egne bøndenes markeder. Over de siste fire tiårene har jeg jobbet som en rettferdighets- og likhets-med-konspiratør med mennesker som er marginalisert sosialt, økonomisk og politisk. Jeg er heldig som lever ut lidenskapen min som en strateg/trener for organisasjoner, lokalsamfunn, virksomheter og ledere som fremmer progressiv politikk på områdene rasemessig likhet, sivile rettigheter, rimelige boliger, tilgjengelige helsetjenester, kvalitetsutdanning og økonomisk utvikling i lokalsamfunn.

    Litt bakgrunn … Hvor lenge har jeg sittet i BOD: Siden 1996

    Min historie med Ben & Jerry’s: Jeg traff Ben, Jerry og Jeff i starten av One Percent for Peace Campaign. Jeg hadde jobbet med Jobs for Peace i flere år for å oppnå en 25 % overføring av militære dollar til svært nødvendig innenriksforbruk til utdanning, jobber, helse og boliger. De to anstrengelsene var naturlig på linje. Snart etter at jeg jobbet som frivillig på One Percent for Peace Campaign, ble jeg bedt om å hjelpe med å tenke gjennom organiseringen av Ben & Jerry's Foundation. Med råd fra progressive aktivister og organisatorer fra hele landet, etablerte stiftelsen de ansatte som beslutningstakere for fondsutdeling. Etter å ha jobbet med selskapet i flere år på et antall prosjekter, gledet det meg stort å bli nominert for og stemt inn i Ben & Jerry's styre.

    Hvorfor føler jeg så sterkt for Ben & Jerry's? Ben & Jerry’s er den ultimate enhjørningen. Hvem andre kunne noensinne ha sett for seg at en virksomhet var det ideelle fartøyet for å fremme sosial rettferdighet?!? Selskapets tredelte forretningsidé slår klart fast at forretningsvirksomhet kan og må drives på en måte som er både etisk, bærekraftig og lønnsom. Og det fungerer faktisk! Jeg tror at selskapets beste ideer, praksis, retningslinjer og seiere ligger foran dem. Jeg er sikker på at Ben & Jerrys vil fortsette å utvikle seg, gjenoppfinne og utfordre seg selv for å ultimat realisere visjonen om en rettferdig og omsorgsfull verden. Hvilke unike evner bringer jeg til Ben & Jerry's og BOD?: Jeg har mer enn 40 års erfaring innen feltene økonomisk utvikling i lokalsamfunn, fortalervirksomhet for urban og rural offentlig politikk, organisasjonsutvikling og sosial virksomhet. Disse evnene har det blitt bruk for ettersom selskapet har 1) utviklet måter for samarbeid med veldedige organisasjoner, 2) vurdert de samfunnsomfattende implikasjonene ved store forretningsbeslutninger, 3) gjennomgått markedsføringskampanjer som formidlet en sterk stilling i saker som Fairtrade, og 4) bedt om støtte og oppmuntring til CEO og senioransatte i deres visjoner og planlegging.

    Jeg har jobbet med interessenter, inkludert virksomheter, for å skape delt velstand og fremgang både internt i virksomheter og i det større samfunnet. Dette inkluderer spesifikke evner innen strategisk planlegging, organisatorisk utvikling, lederskapsutvikling, teambuilding, fortalervirksomhet for sosial, politisk og økonomisk rettferdighet samt samarbeid. Ved å kombinere min bakgrunn innen journalistikk og politikk har jeg identifisert og koblet sammen lokalsamfunnsbaserte og nasjonale veldedige organisasjoner med selskapets aktivismekampanjer og verdiledet innsats. Flere av disse relasjonene har resultert i strategiske partnerskap med selskapet.

    Som styremedlem har jeg brukt denne kombinasjonen av evner til å støtte utformingen av strategier som forsterker selskapets sosiale bevegelser for likhet, rettferdighet og redelighet. Gjennom arbeidet mitt i styret har jeg modellert kraften i historiefortelling som en strategi for å engasjere forskjellige kretser av fansen vår. Historiefortelling er nå anerkjent som en unik Ben & Jerry’s måte å formidle mektige budskap, forsterke marginaliserte stemmer og øke felles forståelse.